CrilleC

Av CrilleC Carlsson - 24 november 2014 09:44

Mats och Anders ville ha fler loggade geocachar med hög terrängfaktor och vem fick göra grovjobbet om inte jag ;-). -till min ära, eftersom jag gillar att rigga repen och ta mig både upp och ner för slipprigt halkiga berg.
Nu ljuger jag, alla gjorde en strålande insats i sökande efter små reflexer och metallbrickor på klippan.
Vi lyckades logga 8st med T-5 på två timmar. ?

Under tiden Anders och jag tog bilder av oss själva så kröp Mats på alla fyra i någon skitigt sprickskreva och letade efter finalgömman. Han hittade den! ?. -Bra jobbat Mats.?

Av CrilleC Carlsson - 22 november 2014 23:28

Klockan 15.00 gick hissen ner till -155 meter. Där fick vi en guidad tur genom gruvgångarna,

ekosalen, varma salen och dyksjön.

Som tidigare idag, Mats är min stöttepelare.

Gruvsjön...där dykarna håller till.

Av CrilleC Carlsson - 22 november 2014 23:20

Idag var det helgens huvudattraktion, svår geocaching i Sala och en guidad tur i Sala Silvergruva. Vi började med en geocache som krävde sin utrustning och det var just dessa manövers som vi hade övat på förra helgen.

Repet riggades och sänktes ner i gruvhålet. Mats började med att fira sig ned längst repet, följt av Anders och sist kom jag. Väl på plats där nere så var det ju klart att vi var tvungna att ta oss vidare in i mörkret. Men med cree-ledlampor köpta från Deal Extream  var vi aldrig utan ljus.

När vi hade funnit första delsteget var det dags att byta gruvhål, upp till ytan och ner i ett annan hål. Denna gång utan klättersaker. Vi steg  in igenom ett dörrhål i en stenvägg.

I beskrivningen på geocachen står det ”Ifrån gången nere till vänster kommer en man. Han ropar till dig och pekar inåt gången han kommer ifrån. -Det finns flera inne i salen med det klara vattnet i mitten. När han passerar dig lägger han handen på din axel och säger med allvarlig röst, -Akta dig noga, det finns djupa schakt och hålor i mörkret, se bara där. Han pekar på schaktet innanför dörrhålet. -Håll dig undan från dem och gå inte ut på några plankor!!."

Jag, Mats och Anders fortsatte genom gången till vänster därifrån mannen hade kommit och här börjar sökandet efter meddelandet i salen med vattnet. Att ta sig till salen med vattnet var som att födas på nytt.

När vi väl hade funnit steg två i denna underjordiska kluring så var det dags att ta oss upp till ytan igen. På väg(g)en upp satt det en fladdermus och sov.

Gruppbild på oss när vi hade hittat slutgömman.  –NICE!!

Dagen knallade på med olika typer av geocachegömmor av olika karaktär. Nu var det dags för Mats att göra det tunga jobbet. Han fick agera grundpelare i vår mänskliga pyramid. Jag behövde nämligen nå lite högre än vad som är möjligt, bilen med stegen var långt bort och klättergrejorna orkade vi inte ta fram.

Av CrilleC Carlsson - 22 november 2014 00:34

Klockan ringde kl07:30 och vi studsade upp ur sängen, alla visste att det skulle bli en trevlig dag med en massa adrenalinpumpande upplevelser. Målet var Grängesberg och tanken var att vi skulle logga geocacher med hög terrängfaktor.  Det började enkelt med en enklare klättermanöver, på stege, och upp i ett lok som stod på ett par pelare. Mats gjorde en strålande insats. Jag han inte ens komma fram innan burken var funnen.

Sen fortsatte det med en skogsslinga på 14st gömmor längst en fin sjö. Det börjadesnöa men det övergick snart till snöblandat regn. Alla 14 gömmor hittades och en välförtjänt förmiddagsfika intogs i regnet.

Nu var det dags att öka på svårhetsgraden och vi besökte ett första bergrum. För många år sedan var det en testanläggning för utvinning och förvaring (så står det i beskrivningen) av naturgas. En del ortsbor är dock skeptiska till den versionen och tror att man egentligen undersökte möjligheterna att lagra kärnavfall här. Mats hittade gömman efter en stunds letande.

Högre och svårare, nu var det min tur att göra en strålande insats.
Vulcanus-laven i Blötberget är den sista trälaven som byggdes i Sverige. En gruvlave är en maskin för transportering av material från ett lägre till ett högre plan. Särskilt används denna benämning för gruvspel. Verket drevs ursprungligen av till exempel en hästvind, ett vattenhjul eller via en stånggång. Saxat från wikipedia.

Inne i denna trälave var det murkna trappor och vi hade fått en ledtråd att vi skulle ta oss upp 71 trappsteg. Vi kom till trappsteg 48 sen saknades det ett par stycken och det var ett hål. Men med en stor dos mod och mål att logga en svår geocache tog jag mig vidare. Mats & Anders stod faktiskt kvar och supportade med pep-talk nerifrån J. Med en puls på omkring 190slag/min nådde jag det 71:a steget och då var det ca 25m ner till backen. Där låg gömman. YES!!

Mer klättring. Den här gången med klätterprylarna och då känns allt mycket tryggare.

Vi betade av steg efter steg och till sist var finalen funnen.

Under dagen har vi också gjort ett antal besök i flera nedlagda skyddsrum i och omkring Grängesberg. Spindlarna var av annan modell och storlek än vad man är van vid. Sjukt stora och läskiga.

Vi kan väl summera dagen till mycket spännande, rolig och andrenalinfylld.

Av CrilleC Carlsson - 21 november 2014 01:04

Den 29 september fyllde Anders 40 år och han fick en upplevelsehelg av mig, Mats och Camilla. På packlistan stod det bl.a pannlampa, vadarbyxor, kompass, dator, klättersaker, stege, teleskopspö, kniv, badkläder mm. Det stod också att han skulle bli hämtad torsdagkväll den 20 november och komma hem igen den 23 november. Nu äntligen är vi på plats, åtminstonde här i stugan där vi ska sova. Kloten fritidsby straxt norr om Kopparberg. Helgen ska bli fylld med spännande geocaching i allt från enkla burkar i träd till både grottkrypning, klättring och ev. vadning. Vi åkte från Motala kl19 och passade på att logga 5 gömmor på vägen upp. Väl på plats i stugan så smakade en öl mycket bra.

Kylskåpet var laddat, vi har lite öl så vi borde klara oss.

Det tog inte lång tid innan vi satte oss ner och började lösa en massa mysteries. Allt ifrån trianguleringspunkter till korsord. Jag tror vi har ett 20-tal lösta som vi måste leta reda på imorgon (läs fredag)

Av CrilleC Carlsson - 20 januari 2014 10:07

Linus, Jacob och jag passade på att åka ut i skogen och utmana kylan under en natt. Så mycket utmaning blev det inte eftersom vi alla har vinteranpassad utrustning. Vi började med att resa tältet sen brassade vi lite mat över öppen eld. Därefter var vi lite frusna så vi tog en sväng och passade på att leta efter några geocacher som fanns i närheten. Dessvärre blev vi ännu kallare av det eftersom vi behövde pulsa i mycket snö och ha bara fingrar när vi signerade loggböckerna. Det var skönt att komma tillbaka till tältet och tända upp en brasa.

Natten började bra, varm och go'er i sovsäcken. JAg hade dubbla sovscäker och sov i underställ. Kl02.55 vaknade jag sjösvett så det bara rann om armarna och på ryggslutet och det är aldrig bra att bli fuktig och få fukt i sovsäcken. Jag gick upp och ut en sväng, sen var det ju klart att jag frös resten av natten fram till morgonen. Då somnade jag gött.

Att sitta i sovsäcken och brassa frukost är underbart.

Av CrilleC Carlsson - 12 november 2013 22:02

Idag slutade vi kl16:15 och jag och en kille från Saab passade på att ta en prommenad i trakten. Det har tydligen snöat här i helgen och det syns på bergstopparna, de har blivit vitare längre ner mot dalarna.
Målen var att ta oss upp till en fin utsiktsplats. Vi arbetade oss upp på 700m över havet, ca 200m högre än själva staden. Med en fantastisk utsikt över bergen och en närliggande geocache så kunde det inte bli en bättre eftermiddag innan det blev mörkt ca kl17:30

Jaja....det var inte bara utsikten som lockade. Självklart hade jag en baktanke också..geocaching.. Det skulle ligga 2st cache:ar där uppe, och mycket riktigt, vi hittade båda två efter lite letande.

Av CrilleC Carlsson - 12 november 2013 21:31

Det är inte varje dag jag kliver upp kl 04:30 och påbörjar en 12 timmar lång resa med taxi,flyg,tåg och mer taxi.

När jag väl kom till hotellet fick jag en possitiv överaskning, vår kund hade bokat in mig på ett av stans bästa hotell med ett riktigt snyggt rum. Jag bor i rummet uppe i tornet på bilden i mitten.

Denna blogg är skapad för att dokumentera allt roligt som man kan ha tillsammans med sina vänner och eller barnen. Okej- bloggen kommer ha övervägande mest inlägg om vad jag gör eftersom det är jag som både vill göra mest saker, främst ute-i-skogen-hänga-i-berg-brassa-brasa-och-sova-tält-geocacha-fiska-saker och sen är det också jag CrilleC som administrerar bloggen..