CrilleC

Av CrilleC Carlsson - 2 oktober 2011 22:36

Mats och jag hade en plan.. Att smyga upp före alla andra och hyra en kanot och paddla iväg till en närliggande ö och logga en geoach. Ö-cachar d.v.s geocacher som är placerade på öar är kul att ta och de har oftast hög T-rate d.v.s hög terräng gradering.

Det blåste lite grann på morgonkvisten så vi hyrde en båt istället för kanot och det kostade lika mycket.

Mats började ro i motvinden och jag rodde hem i medvind

Efter att vi hade loggat cachen gick vi tillbaka till stugorna och väkte upp resten av folket, fixade frukost och började packa för hemfärden.

Hemfärden hade ett par stopp lite här och där och signatruen CrilleC skrevs i loggböcker längst vägen.

När vi kom till Mariebergs köpcentrum passade vi på att besöka McD och en nyöppnad sport och vildmarksbutik XXL

XXL hade ett kanonstort urval av sport och friluftsprylar. Jag passade på att testa ett par nya kängor som jag behöver köpa, mina nyvarande kängor är snart 15år.

Mer om nya brylar i ett senare inlägg....

Av CrilleC Carlsson - 1 oktober 2011 22:15

Efter att vi hade gått nästa hela dagen på Kopparbergs marknad ville vi göra något annat och vad passar inte bättre än lite geocahing.. Så vi packade ryggsäckarna med lite fika och begav oss mot Finngruvorna som ligger lite norr om Kopparberg.

Berggrunden i Bergslagen består av tidigproterozoiska och proterozoiska bergarter. Malmfyndigheterna har bildats i samband med intensiv vulkanisk aktivitet. Vulkanerna låg på havsbottnen och det upphettade vattnet löste ut metaller i vattnet som sedan avlagrades som slam på bottnen då det varma vattnet snabbt kyldes av av det omgivande havet. När dessa avlagringar sedan följde med berggrunden upp vid bergveckningar kom de från början platta mineralavsättningarna att sträcka sig på höjden. Därmed får man bryta sig ner i berget för att komma åt malmen.

Platsen har en vid och vacker utsikt och Bergslagsleden etapp 2 passerar här.

Lämningarna av Finngruvorna består av 12 gruvhål och ett stort upplag av slagg. Själva malmen togs om hand i hyttan i Östra Born cirka 2 Km väster om gruvorna.

Man har utöver koppar även utvunnit järn och bly. Det är nog järnet i malmen som gör att stenarna är så röda.

Av CrilleC Carlsson - 30 september 2011 22:00

Vi kom upp till Klotens Fitidsby straxt efter klockan 18:00 och då hade vi passerat Kopparberg och tagit med oss ett par pizzor som skulle smaka bra.

Kloten - en kort historia
1673 - en smedja uppförs av bergmästare Christoffer Geijer och rustmästare David Kohl.
1680 - Petter Snack, ägare till Malingsbo bruk, uppför en
masugn.
1874 - Man börjar arbetet med Kloten-Bånghammar järnväg som står klar 1877.
1899 - Kloten Ab:s samlade innehav säljs till Domänverket. Sysselsättningen övergår relativt snabbt från järnbruksdominerad industri till skogsbruk och träindustri.
1901 - En ångsåg byggs. Skogens råvarutillgångar är av yppersta slag.
1910 - Man beslutar att lägga ner Klotens masugn och järnhanteringen upphör. Bygden upplever en accelererande avfolkning.
1934 - Sista tåget går på Klotbanan. Ett år senare rivs rälsen upp och banvallen blir bilväg.
1939 - Ångsågen läggs ner.
1982 - Bildandet av MALINGSBO-KLOTEN naturvårdsområde ger Klotenområdet en ny status. Vård av natur, kultur och friluftsanläggningar med särskild inriktning på det rörliga friluftslivet förs in som komplement till ett fortgående skogsbruk.

Av CrilleC Carlsson - 28 september 2011 22:49

Återigen håller vi på att packa bilen full med trevliga friluftsprylar som kan komma till användning. Denna gång blir det stugboende med hela familjen och inte så mycket äventyr men lite ska vi kunna hitta på. Jag är lite sugne på att hyre en aknot och paddla ut till en ö. (gissa vad som finns på den ön? -jo en geocach så klart)

I LIKE!

Av CrilleC Carlsson - 23 september 2011 08:30

För en vecka sedan vaknade jag upp ur ett vindskydd vid Nordöstra Vättern, Djäknesundet. Solen sken och känslan i kroppen var fylld av spänning eftersom vi skulle åka och geocacha i den dolda fästningen på Vaberget.

-Jag fattar inte att det redan har gått en vecka.. usch vad fort det går.. Men men snart kommer nya ledigheter att se fram emot.

Bergslagen är nästa mål och stuga är redan bokat och GPS'n är laddad med nya koordinater.. Drar om en vecka...

Av CrilleC Carlsson - 20 september 2011 22:44

Linus och jag nöjde oss inte med att bara ha loggat några svåra cacher i Karlsborg så vi åkte till naturreservatet omkring Ågelsjön i Norrköping i söndags. Där finns det ett par svåra cacher med hög terrängfaktor.

Vi packa bilen med klättersaker, rep och selar, regnkläder och sist men inte minst matsäck!  Sen var det bara att bära upp sakerna på toppen av berget och ta sig ner mot cachen. -Fort och lätt...

Ett par timmar senare var vi hemma igen och hade loggat 9st. -Bra jobbat..

Av CrilleC Carlsson - 20 september 2011 20:30

I våras föddes idén om att åka till Karlsborgstrakten och geocacha. Där är nämligen geocaharnas Mekka eftersom det finns massor av geocachgömmor där både centralt och ute i naturen, lätta och väldigt svåra. Sen finns också en av sveriges finaste och mest välgjorda geocachmysterium -Fångarna på fortet- heter den geocachen.

Vårat mål var logga så många cahcar som möjligt och att lösa Fångarna på fortet mysteriet. Vi hade räknat med att det kommer att ta tid. Samtliga hade tagit en dag semester och vi åkte dagen innan.

Kl17:00 på torsdagseftermiddagen åkte vi från Motala. Vi gjorde ett snabbstopp vid Stora Hammarbron och klättrade lite. Det sitter nämligen en geocach på ett visst ställe på bergväggen innan bron.

Resan tog oss vidare ner mot Oldshammar och Verner Von Heidenstams barndomshem. Vi letade nämligen efter ett årtal då han flyttade till Stockholm och vi har inte lyckats finna det årtalet i "molnet" så vi fick åka till hans hem som numera är musseum och restaurang. - Vi hittade årtalet..

Med raskt tempo åkte vi vidare mot Karlsborg.

Vi passerade Igelbäcken och där finns den en gammal masugn som vi besökte.

Mats bils trippmätare slog över till 140000km när vi passerade Granvik.

Vi började i centrala delarna av Karlsborg vid och omkring kanalen. Där på ett visst ställe gjorde Pernilla en superinsats och visade sin förmåga i akrobatik. Vi åt på den närliggande Sibylla restaurangen och sen åkte vi mot Karlsborgs fästning och gick en prommenad runt det. Vi passerade fallskärmsjägarskolan och en massa läskiga ställen däromkring. Vi gjorde också ett besök på borggården.

Klockan gick och alla började bli lagom sega och trötta och längtade till lite mysbrasa och lägereldsmat. Ca kl.22:00 lämnade vi Karlsborg och satte kurs tillbaks mot Granvik och Djäknesundet.

När vi svängde in på den lilla grusvägen mot Djäknesundet så slog mig tanken 'tänk om något träd har blåst ner över vägen' på grund av det rådande vädret dagarna innan. -Och tror ni inte att det låg en stor björk mitt över vägen vid nästa kurva, helt otroligt. Vad gör vi nu?? -Skit också! Har vi såg? Ligger det någon motorsåg i Linus pappas jobbarbil? Har vi någon yxa?
Mats hade en liten yxa i bilen och vi andra hade viljan att komma fram till vindskyddet så det vara bara att hugga tag och yxa allt vad man orkade, sen bytte vi huggare och till slut efter mycket slit kom vi igenom trädet och kunde fortsätta vår färd.

Alla somnade gott..!

Fredagen började med fint väder och god frukost.

Det tog oss totalt 3h att lösa hela geocachmysteriet som bestod i både svårframkomlig terräng där man behövde viss klätterutrustning, dels bestod denna cach i svåra gåtor och kluriga figurer som skulle lösas och en massa ledtrådar som skulle hittas och beräknas på olika sätt. Men med ett bra komponerat team som vi var och uppklädda med massor av utrustning så kunde inget gå fel.

-MEN vi var ändock tvugna att utnyttja en livlina för att komma vidare. En arbetskollega till mig fick hjälpa till och lösa ett mattetal.Det var skönt när vi var tillbaka vid bilarna.

Vi åkte till ingången till det norra fortet och brassade mat där. Sen var det bara att ge sig i kast med nästa svår lösta geocachäventyr.

Vabergets Norra Fästning

Utan penna och papper kommer man inte långt i lösandet av Mysteri-cachar.

Kul att få utnyttja klättersakerna lite.. Det var ju inte högt men ändock så pass högt att vi tog det säkra före det osäkra.

Inne i norra fortet stod det vatten på hela golvet. På vissa ställen var det så mycket vatten att man inte kunde gå med vanliga gummistövlar.Flera av oss trotsade dock den lilla detaljen och fick gå blöta om fötterna resten av dagen. Det var en kort summering av denna torsdag-fredag....

Totalt hittade vi och loggade 42st geocacher på två dagar varav dessa två Södra och Norra Fortet var väldigt svåra och tog lång tid.

Geoteamet bestod av Mats, Anders, Linus, Pernilla och Crille

Av CrilleC Carlsson - 13 september 2011 13:16

Vabergets fästning, landets första i berg insprängda fästning, började byggas 1889. Redan efter 25års tjänst hade utvecklingen lämnat fästningen långt
bakom sig och anläggningen, som aldrig blev riktigt färdig lades ner.
Men den finns kvar men syns inte för allmäna ögon, man har till och med raderat ut och gjort skog över fortet i google map, se bild nedan.
Svenska staten planerar att gjuta igen hela fästningen och stänga/spränga ner den för att förhindra allmänheten att besöka den och eller förolyckas i samband med besök av fästningen.

Läs mer om fästningen på länken Vabergets fästning

Denna blogg är skapad för att dokumentera allt roligt som man kan ha tillsammans med sina vänner och eller barnen. Okej- bloggen kommer ha övervägande mest inlägg om vad jag gör eftersom det är jag som både vill göra mest saker, främst ute-i-skogen-hänga-i-berg-brassa-brasa-och-sova-tält-geocacha-fiska-saker och sen är det också jag CrilleC som administrerar bloggen..